Uniwersytet Zielonogórski

Ochrona Sygnalistów

Procedura zgłoszeń wewnętrznych

– ochrona sygnalistów w Uniwersytecie Zielonogórskim

Procedura dotycząca przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa oraz podejmowania działań następczych  w związku z tymi zgłoszeniami obowiązująca w Uniwersytecie Zielonogórskim określa zasady przyjmowania tych zgłoszeń naruszenia prawa oraz sposób podejmowania działań następczych w związku z tymi zgłoszeniami. Nieprawidłowości, których dotyczą powyższe zgłoszenia muszą wystąpić w miejscu pracy i jej bezpośrednim otoczeniu w obszarach określonych w § 2 pkt 8.

Cel procedury

Zgodnie z § 3 Procedury dotyczącej przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa oraz  podejmowania działań następczych w związku z tymi zgłoszeniami obowiązującej  w Uniwersytecie Zielonogórskim :

    Procedura została opracowana mając na uwadze wykonanie Dyrektywy, która określa zasady dokonywania zgłoszeń naruszeń przepisów prawa Unii Europejskiej lub prawa krajowego z uwzględnieniem Ustawy.

    Przyjmowanie zgłoszeń naruszeń prawa jest elementem prawidłowego i bezpiecznego zarządzania w Uniwersytecie oraz służy zwiększeniu efektywności wykrywania prawidłowości i podejmowania działań w celu ich eliminowania i ograniczania ryzyka na wszystkich poziomach organizacyjnych.

    Celem niniejszej procedury jest:

    1) zapewnienie odpowiedniego poziomu poufności danych osobowych sygnalistów, w tym również ich ochrony oraz innych osób wskazanych w niniejszej procedurze przed działaniami odwetowymi w związku z dokonanym zgłoszeniem;

    2) zapewnienie bezpiecznych kanałów dokonywania zgłoszeń o nieprawidłowościach zapewniających rzetelne i niezależne rozpoznanie zgłoszenia;

    3) zapewnienie jednolitych standardów rozpatrywania oraz zarządzania zgłoszeniami w celu zwiększenia efektywności wykrywania nieprawidłowości i podejmowania działań w celu ich eliminowania i ograniczenia ryzyka na wszystkich poziomach organizacyjnych w Uczelni.

    W ramach ustanowionej procedury, rozpatrywane będą wyłącznie:

    1) zgłoszenia dokonane przez osoby spełniające wszystkie warunki określone w § 5 Procedury,

    2) zgłoszenia dokonane przez ustanowione w Procedurze bezpieczne kanały dokonywana zgłoszeń nieprawidłowości, o których mowa w § 12 ust. 1 Procedury,

    3) zgłoszenia dokonane w formie jawnej tzw. zawierające określone dane osoby zgłaszającej, niezbędne do prawidłowego rozpatrzenia danego zgłoszenia.

    Procedura zgłoszeń wewnętrznych – wymogi wg ustawy o ochronie sygnalistów

    Elementy procedury zgłoszeń wewnętrznych Interpretacja
    Określenie podmiotu prawnego

    Uniwersytet Zielonogórski

    Zakres zastosowania procedury

     

    Procedurę stosuje się do osób fizycznych, o których mowa w § 2 pkt 20 Procedury, a także do osoby fizycznej, o której mowa w § 2 pkt 20 Procedury w przypadku zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacji o naruszeniu prawa uzyskanej w kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w Podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu, lub pełnienia służby w Podmiocie prawnym lub już po ich ustaniu

    Osoba lub podmiot upoważniony do przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa

    Operator zgłoszeń (Zastępca Operatora zgłoszeń) – pracownik powołany przez Pracodawcę przyjmuje zgłoszenia naruszenia prawa, weryfikuje, utrzymuje kontakt ze zgłaszającym oraz nadaje status sygnalisty. Szczegółowy zakres przyjmowania zgłoszeń został opisany w § 13 Procedury

    Kanały komunikacyjne do zgłaszania nieprawidłowości

    Zgłoszeń dokonuje się podmiotowi prawnemu w sposób ustny lub pisemny zgodnie z kanałami komunikacyjnymi, zapewniającymi poufność informacji:

    1) zgłoszenie za pomocą dedykowanego systemu informatycznego/za pomocą formularza zgłoszenia nieprawidłowości udostępnionego w formie elektronicznej pod linkiem/adresem:
    https://app.sygnanet.pl/uniwersytet_zielonogorski/pl

    2) zgłoszenie przy pomocy skrzynki wrzutowej, koloru brązowego, opatrzonej napisem: „Sygnalista”; skrzynka umieszczona jest Budynku A-6 przy ul. Podgórnej 50e, 65-246 Zielona Góra (po prawej stronie drzwi do pomieszczenia 09a);

    Miejsce umieszczenia skrzynki

    Szczegółowa procedura przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych została określona w § 12 Procedury

    Tryb postępowania z informacjami o naruszeniach prawa zgłoszonymi anonimowo

    Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane, a osoba dokonująca zgłoszenia anonimowego nie będzie podlegała ochronie prawnej przysługującej sygnaliście, z zastrzeżeniem w § 12 ust. 1 pkt 3 Procedury

    Rozpatrywanie zgłoszeń

    Każde zgłoszenie naruszenia prawa rozpatrywane jest przez Komisję ds. rozpatrywania zgłoszeń (§ 15 ust. 1 Procedury). Rektor powołuje Komisję (z zastrzeżeniem opisanym w § 15 ust. 4 Procedury) w składzie min. 5 osób, której Przewodniczącym jest osoba wybrana spośród członków Komisji. Komisja ta przyjmuje i weryfikuje zgłoszenia, a następnie podejmuje działania następcze

    Obowiązek potwierdzenia sygnaliście przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego

    Zgłaszający otrzymuje od Operatora zgłoszeń potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia w ciągu 7 dni od dnia jego otrzymania za pomocą kanału wskazanego przez osobę zgłaszającą. Obowiązek ten nie istnieje w przypadku zgłoszeń anonimowych

    Maksymalny termin na przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej o działaniach następczych Zgodnie z § 15 ust. 31 Komisja przekazuje poprzez Operatora zgłoszeń do Sygnalisty bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia wpływu zgłoszenia
    Pliki do pobrania
    Ostatnia modyfikacja: 16-01-2025 12:53
    Utworzone przez: Monika Marszałek-Łebek
    Opublikowane przez: Monika Marszałek-Łebek