Uniwersytet Zielonogórski

Ochrona Sygnalistów

Procedura zgłoszeń wewnętrznych

– ochrona sygnalistów w Uniwersytecie Zielonogórskim

Procedura dotycząca przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa oraz podejmowania działań następczych  w związku z tymi zgłoszeniami obowiązująca w Uniwersytecie Zielonogórskim określa zasady przyjmowania tych zgłoszeń naruszenia prawa oraz sposób podejmowania działań następczych w związku z tymi zgłoszeniami. Nieprawidłowości, których dotyczą powyższe zgłoszenia muszą wystąpić w miejscu pracy i jej bezpośrednim otoczeniu w obszarach określonych w §2 pkt 8.

Cel procedury

Zgodnie z § 3 Procedury dotyczącej przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa oraz  podejmowania działań następczych w związku z tymi zgłoszeniami obowiązującej  w Uniwersytecie Zielonogórskim :

    Procedura została opracowana mając na uwadze wykonanie Dyrektywy, która określa zasady dokonywania zgłoszeń naruszeń przepisów prawa Unii Europejskiej lub prawa krajowego z uwzględnieniem Ustawy.

    Przyjmowanie zgłoszeń naruszeń prawa jest elementem prawidłowego i bezpiecznego zarządzania w Uniwersytecie oraz służy zwiększeniu efektywności wykrywania prawidłowości i podejmowania działań w celu ich eliminowania i ograniczania ryzyka na wszystkich poziomach organizacyjnych.

    Celem niniejszej procedury jest:

    1) zapewnienie odpowiedniego poziomu poufności danych osobowych sygnalistów, w tym również ich ochrony oraz innych osób wskazanych w niniejszej procedurze przed działaniami odwetowymi w związku z dokonanym zgłoszeniem;

    2) zapewnienie bezpiecznych kanałów dokonywania zgłoszeń o nieprawidłowościach zapewniających rzetelne i niezależne rozpoznanie zgłoszenia;

    3) zapewnienie jednolitych standardów rozpatrywania oraz zarządzania zgłoszeniami w celu zwiększenia efektywności wykrywania nieprawidłowości i podejmowania działań w celu ich eliminowania i ograniczenia ryzyka na wszystkich poziomach organizacyjnych w Uczelni.

    Sygnalista to osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację  o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą. Sygnalistą może być m. in. pracownik, pracownik tymczasowy, przedsiębiorca, stażysta, praktykant, a nawet funkcjonariusz, czy też żołnierz (§2 pkt 20).

    Procedura zgłoszeń wewnętrznych – wymogi wg ustawy o ochronie sygnalistów

    Elementy procedury zgłoszeń wewnętrznych Interpretacja
    Określenie podmiotu prawnego

    Uniwersytet Zielonogórski

    Osoba lub podmiot upoważniony do przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa

    Operator zgłoszeń (Zastępca Operatora zgłoszeń) – pracownik powołany przez Pracodawcę przyjmuje zgłoszenia naruszenia prawa, weryfikuje, utrzymuje kontakt ze zgłaszającym oraz nadaje status sygnalisty

    Sposoby przekazywania zgłoszeń wewnętrznych przez sygnalistę wraz z jego adresem korespondencyjnym lub adresem poczty elektronicznej

    Zgłoszeń dokonuje się podmiotowi prawnemu w sposób ustny lub pisemny zgodnie z kanałami komunikacyjnymi, zapewniającymi poufność informacji, określonymi w § 12 Procedury

    Osoba lub podmiot upoważniony do podejmowania działań następczych

    Rektor powołuje Komisję (z zastrzeżeniem opisanym w § 15 ust. 5 Procedury) w składzie min. 5 osób, której Przewodniczącym jest osoba wybrana spośród członków Komisji. Komisja ta przyjmuje i weryfikuje zgłoszenia, a następnie podejmuje działania następcze.

    Tryb postępowania z informacjami o naruszeniach prawa zgłoszonymi anonimowo

    Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane, a osoba dokonująca zgłoszenia anonimowego nie będzie podlegała ochronie prawnej przysługującej sygnaliście (z zastrzeżeniem w § 12 ust. 1 Procedury.

    Obowiązek potwierdzenia sygnaliście przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego

    Zgłaszający otrzymuje od Operatora zgłoszeń potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia w ciągu 7 dni od dnia jego otrzymania za pomocą kanału wskazanego przez osobę zgłaszającą. Obowiązek ten nie istnieje w przypadku zgłoszeń anonimowych.

    Obowiązek podjęcia działań następczych

    Każde zgłoszenie naruszenia prawa rozpatrywane jest przez Komisję ds. rozpatrywania zgłoszeń (§ 15 ust. 1 Procedury). Działania następcze opisane są w § 15 Procedury.

    Maksymalny termin na przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej o działaniach następczych Zgodnie z § 15 ust. 31 Komisja przekazuje poprzez Operatora zgłoszeń do Sygnalisty bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia wpływu zgłoszenia.
    Pliki do pobrania
    Ostatnia modyfikacja: 16-01-2025 12:53
    Utworzone przez: Monika Marszałek-Łebek
    Opublikowane przez: Monika Marszałek-Łebek